Fang CO2
I materialet Milton og den seje grønne energi lærer eleverne om Verdensmål 13 – Klimaindsats.
Sammen med Milton rejser de til Uummannaq i Grønland. Her møder Milton drenge Malik og hans familie.
På rejsen lærer Milton en masse om atmosfære, CO2 og global opvarmning. Det handler legen her om.
Forberedelse
Snak med klassen om atmosfærens betydning for livet på jorden.
Atmosfæren ligger som en dyne omkring jorden. Atmosfæren sikrer, at al den energi, jorden får fra solen, ikke bare ryger direkte tilbage i verdensrummet. Hvis vi udleder for meget C02 og andre gasser, så bliver atmosfæren for tyk og jorden bliver for varm. Derfor gælder det om at udlede mindre CO2
Træer optager CO2 og det er godt for klimaet.
Beskrivelse af legen
Vælg én elev der skal være Atmosfære-fanger. Fangeren skal fange alle andre, som er CO2. Når man bliver fanget, skal man stå med armene i vejret som et træ. For at blive befriet, skal både træ og CO2 lave f.eks. 10 sprællemand. Hvis alt CO2 er fanget, “vinder” atmosfæren.
Tip
Leg legen på tid eller til alle er fanget. Find på sjove aktive befriere i fællesskab f.eks. hoppende high five, lunges, squats m.m.
Sværhedsgraden kan øges ved at udpege flere atmosfære-fangere fra starten og gøre banen større.
Miljøtip
Hvis I leger legen udendørs, kan I lave ”skraldebefriere”, find et stykke affald i naturen før I er med i legen igen.
Pædagogisk fokus
Arbejdet med personlig trivsel og børnefællesskabets trivsel.
Personlige kompetencer, sociale kompetencer, kommunikation, motorik, alsidig bevægelse, nærkontakt, muskel-ledsansen, reaktion, labyrintsansen, pulsen op, fællesskab, inklusion og samarbejde. Børnenes forståelse for legen øges ved, at børnene har viden om klima, atmosfæren og Verdensmål nr. 13. De træner overblik og fælles opmærksomhed.
Faglige mål
Natur/teknologi
Eleven kender og har en begyndende forståelse for begreberne atmosfære og CO2.
Eleven har forståelse for træernes rolle.
Idræt
Eleven kan indgå i en fælles leg.
Eleven kan forstå spilleregler og efterleve dem.