Jorden har feber

Global opvarmning

I materialet Milton og den seje grønne energi  lærer eleverne om Verdensmål 13 – Klimaindsats.

Sammen med Milton rejser de til Uummannaq i Grønland. Her møder Milton drenge Malik og hans familie.

På rejsen lærer Milton en masse om atmosfære, CO2 og global opvarmning. Det handler legen her om. 

Forberedelse

Tal med eleverne om, hvordan atmosfæren beskytter jorden mod solens stråler.

Atmosfæren ligger som en slags dyne eller solcreme rundt om jorden og beskytter den.

Beskrivelse af legen

Del eleverne i to lige store hold. Det ene hold er træer. De optager CO2 og hjælper derfor Jorden, så den ikke bliver for varm. – ikke får feber. Det kan de gøre ved at tage en top og rejse den op. Det andet hold er CO2 der skaber global opvarmning og giver Jorden feber. De løber rundt og lægger toppene ned. Toppene må ikke omplaceres, og eleverne må ikke blive stående ved en og samme top.
Leg legen på tid. Når legen stopper tælles det hvor mange toppe, der står op og hvor mange der ligger ned og en vinder kan kåres. Prøv igen hvor holdene skifter opgave.

Tip

Legen kan med fordel leges med forskellige bevægelse på banen, prøv f.eks. krappegang, kravle, baglæns mm.

Sværhedsgraden kan øges ved at gøre afstanden mellem toppene større. I kan også fordele holdene ulige, så det ene hold er i undertal.

Pædagogisk fokus

Arbejdet med personlig trivsel og børnefællesskabets trivsel.
Personlige kompetencer, sociale kompetencer, kommunikation, motorik, alsidig bevægelse, nærkontakt, muskel-ledsansen, reaktion, labyrintsansen, pulsen op, fællesskab, inklusion og samarbejde. Børnenes forståelse for legen øges ved, at børnene har viden om klima, Verdensmål nr. 13. De træner overblik og fælles opmærksomhed.

Faglige mål

Eleven har kendskab til begrebet global opvarmning.
Eleven forstår træernes betydning for nedbringelsen af CO2.